Kravet på dokumentation har ökat med införandet av nya styrdokument för grundskolan. I de allmänna råden för planering och genomförande av undervisningen (Skolverket, 2011) står bl.a. att:
- genomföra, följa upp och utvärdera undervisningen,
- kommunicera med elever och vårdnadshavare vad som är syftet med undervisningen och hur den ska genomföras,
Läraren bör använda sig av effektiva rutiner och former för dokumentation som väl återspelar elevernas kunskaper och som ger en grund för kommunikation av bedömning och betygsättning med elev och vårdnadshavare,
Här kan man förstå att de kräver en pedagogisk dokumentaion även om inte begreppet används. Traditionellt sett är min bild att dokumentation har bestått av en tabell/klasslista där elevers poäng och ev. betyg har noterats ner. Jag har svårt att se detta som tillräckligt idag. Flera i mitt arbetslag anser att detta är intressant. Vi ska dokumentera på ett effektivt men samtidigt ändamålsenligt sätt. Ett digert förändringsarbete har tagit sin början…
Göteborgs universitet skriver följande:
”Pedagogisk dokumentation är en metod för att öka medvetenheten
om det egna arbetet i förskolan och skolan och därmed göra det möjligt att
synliggöra och reflektera över förhållningssätt och lärandeprocesser.
Skolverket betonar vikten av att detta till en del av det dagliga arbetet
tillsammans med barnen.” (GU, Ann-Charlotte Lindgren, 2009)
Vad som blir viktigt här tycker jag är det Wehner-Godée
(2010) skriver om att vi måste hitta metoder som underlättar
dokumentationsarbete. Det tar tid att hitta en rimlig dokumentationsnivå och
att man ska tänka på att inte ta på sig mer än man behärskar. ”När lärare
börjar göra pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier får de problem
med tiden, att hinna med att dokumentera och bearbeta materialet. Den som vill
fortsätta måste helt enkelt spränga gamla tidsstrukturer och organisera om sitt
arbete” (Wehner-Godée 2010 s.112)
Dokumentation och reflektion måste få, och tar tid. Det är
först när det sker en reflektion kring dokumentationen som den kan anses
pedagogisk. Lenz Taguchi (2000) skriver att dokumentation blir pedagogisk då
den används för att förstå och fatta nya beslut om utmaningar för barns och
vuxnas lärande i ett socialt samspel. ”Pedagogisk dokumentation är ett
förhållningssätt och en kommunikation… barnen kan kommunicera sin kunskap och
sina erfarenheter till pedagogen… Via dokumentationen kan pedagogen också
kommunicera tillbaka till barnen….barnen får syn på sina egna tankar igen”
(Lenz Taguchi, 1997 s.34)Lenz Taguchi (1997) skriver vidare att ”Pedagogisk dokumentation är ett kollektivt arbetsverktyg som bygger på ett gemensamt reflektionsarbete” Hon nämner också en slutsats från Peder Haug; ”Förändringar kräver att de som arbetar inom ramarna för verksamheten har förändrat grunden för sin förståelse eller grunden för sin föreställning om vad arbetet handlar om/…/ De måste kunna tolka signaler och ge dem mening på ett nytt sätt” (s.14) Detta är intressant anser jag och jag tror att styrkan i ett arbetslag som har ett gemensamt mål är stort samtidigt som vårt synsätt i grunden måste förändras; sk. Omdefiniering.
Varför?
”Via en pedagogisk dokumentation har vi möjlighet att se barnet på nytt – om och om igen. Vi kan tänka lyssna och ifrågasätta i en gemensam reflektion kring det vi ser och hör” (Lenz Taguchi, 1997 s.56)
”Vid genomgång av det insamlade materialet har vi en unik möjlighet att få syn på fenomen som ligger bortom det vi först såg eller kommer att tänka på. Det meningsfulla finns således inte enbart i vad vi först ser och lyssnar oss till, utan produceras också i själva tolkningsakten.” (Wehner-Godée 2010 s.90)
En pedagogisk dokumentation hjälper alla parter att utvecklas och få syn på lärprocesseer. Då menar jag skolan i stort; organisation, pedagoger, elever o föräldrar. Det är ett redskap för en förbättrad dialog och utvecklad formativ bedömning.
Hur?
Wehner-Godée (2010) presenterar många olika sätt att
dokumentera; penna och papper, ljudinspelare, kamera, videokamera och dator.
Datorn sammanfogar flera medier. Hon framhåller vikten av att ha ett genomtänkt syfte
med sin dokumentation. Man bör klarlägga vilka frågeställningar man vill finna
svar på och vad man ska ha materialet till.
IPaden rymmer möjlighet att använda samtliga medier som
Wehner-Godée (2010) nämner, samtidigt som den är enkel att alltid ha med sig.
Undra hur den kan förändra vårt arbetssätt…
Vad?
Den pedagogiska dokumentationen växelverkar med styrdokumenten
i skolan. Den ska syfta till att utveckla verksamhet, pedagog och elev samt
vara ett stöd för formativ och summativ bedömning. Det ska dokumenteras som
krävs för att utföra uppdraget.
Nästa steg i arbetslaget:
1.
Testa dokumentera och gör den pedagogisk. Belys,
diskutera och förbättra2. Nå en ökad samsyn kring hur vi ska dokumentera, formulera oss och varför det är viktigt.
Referenser:
Lenz Taguchi, H. (1997). Varför pedagogisk dokumentation? Stockholms
universitets förlag
Wehner-Godée, C. (2010). Att fånga lärandet: pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. Stockholm: Liber.
Utbildningsdepartementet (2011). Läroplan för grundskolan. Lgr
11
Skolverket (2011). Allmänna råd med kommentarer om planering
och genomförande av undervisningenGöteborgs universitet
http://www.ufn.gu.se/samverkan/vara_verktyg/pedagogisk_dokumentation/ 2012-01-12
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar